Fék kisokos

A fékberendezésnek mindig kifogástalan műszaki állapotban kell lennie, ennek hiányában a jármű nem vehet részt a forgalomban!

A fékek hatásfokát fékpadon tudjuk ellenőriztetni. Az első kerekek közti fékerő különbség maximum 20% lehet.
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a jobb első kerék 20%kal jobban vagy kevésbé foghat a bal első keréknél.

Fontos, hogy a hátsó fékek is megfelelő hatásfokkal működnek!
A hátsó kerekek fékerő különbsége 30% lehet maximum.

Fék (fékbetét, féktárcsa) csere

A fékek a gépjármű biztonságos lassulásáért, megállásáért felelősek, hidraulikus rendszerben működnek. A két fő szerkezeti elemből állnak, fékbetétekből illetve féktárcsákból, valamint régebbi típusú járművek hátsó fékrendszere dobfék is lehet. A fékek lassítják a súrlódás hatására lassítják a járművet, ezért kiemelten kopó alkatrésznek számítanak.

Fékbetétek

Gépjármű típustól függően azonos működési szempontok mellett különböző méretűek, anyagúak, és eltérő kopásállósággal rendelkeznek. Eltérő anyaguk mellett minden fajta fékbetétnél követelmény, hogy magas termikus igénybevételnél sem( nagy sebességről való fékezés, lejtmenetben történő fékezés) keletkezhetnek szilárdsági problémák. A fékbetétek élettartamát jelentősen befolyásolja a gépjármű használatának módja, a vezetési stílus ,a megtett útszakaszok elhelyezkedése( autópálya, város, hegyi utak, versenypálya). Ha az alkatrész vastagsága eléri a minimális 3mm-t, akkor az fékhatás optimális fékhatás már nem biztosított, ilyenkor az alkatrészt cserélni kell. Az alkatrész kopására fékezéskor karcos, nyikorgó zajok figyelmeztetnek a kerek felől. Egy fékbetét élettartama a gyártótól és a jármű használatától függően kb. 30-50 ezer km!

Féktárcsák

A féktárcsa karbantartást nem igénylő alkatrész, általában cserétől cseréig probléma mentesen használható. A gyártók általában meghatározzák a minimális féktárcsa vastagságot, egy elhasznált alkatrész vastagsága mindössze 2-3miliméterrel tér el a gyári újtól. Élettartama kb. 70-100 ezer km, gyártótól és használattól függően. Egyes esetekben lehetőség van a féktárcsák felszabályozással történő javítására, ilyenkor a az elkopott réteget szakműhelyben a megfelelő anyagból újra felviszik az alkatrészre, de legtöbbször a megoldás az alkatrész cseréje. A túlzottan kopott fékbetétek fokozottan koptatják a féktárcsákat is, így a betétek késői cseréje a tárcsák korai cseréjéhez vezethet. Minden fékbetét cserekor szükséges a tárcsákat is ellenőriztetni, a túlságosan elvékonyodott féktárcsa az új, vastag betétek nagyobb nyomó ereje miatt elroppanhat, ezért fokozottan balesetveszélyes lehet!

Kövess vagy oszd meg, ha tetszett
Facebook