Amit a Fékolajról Tudni kell
A fékolaj(fékfolyadék) folyamatosan nedvességet vesz fel a levegőből, így maximum 2 év után a forráspontja eléri az alsó határértéket. Biztonsági szempontból évente, de legalább 2 év után cserélni kell, kilométerfutástól függetlenül!
Bővebben:
A mai személygépkocsik, kisteherautók korszerű fékrendszerében a főfékhengerben (vagy ESP-ben) előállított nyomás közvetítésére a féknyergek és a fék munkahengerek felé szintetikus fékfolyadékot alkalmaznak. A szokványos, glikoléter bázisú fékfolyadékok képesek megkötni a levegő páratartalmából származó nedvességet, ezért forráspontjuk a használat során folyamatosan csökken, az alsó határértéket kb. 2 év után közelíti meg.
A magas víztartalmú fékfolyadék nemcsak működészavart okoz, hanem a fékszerkezetet is rongálja. A korszerű fékfolyadékok tartalmaznak korróziógátló adalékot, ám ezek a növekvő víztartalommal, valamint az idő következtében hatásukat vesztik. A rozsda elsősorban a főfékhengert és a munkahengereket támadja: a finoman illesztett fékdugattyúk beszorulnak, ami egyenlőtlen fékhatást okoz, ABS, ESP vezérlő egység meghibásodást jelenthet.
Fontos a fékfolyadékoknál még a vegyi semlegesség, gumiduzzadás, egymással való keverhetőség és kenési képesség.
- DOT3, DOT4 – glikol bázisúak
- DOT5 – szilikon bázisú
- DOT5.1 – már szilikont sem tartalmaz
A különböző DOT osztályú fékfolyadékokat nem szabad egymásra tölteni, összekeverni. Az ABS-szel szerelt autóba TILOS DOT3-as fékfolyadékot tölteni. A fékfolyadékok gyakorlatban történő alkalmazása jármű-, illetve fékspecifikusan történik, a jármű-, vagy a fékrendszergyártó előírásának megfelelően.
A fékrendszer ellenőrzését minden gépjármű rendszeres karbantartási technológia előírja. A szervizekben azonban az átvizsgálás gyakran csak a mechanikus részek (fékbetétek, féktárcsák, fékdobok, fékcsövek) ellenőrzésére terjed ki, a fékfolyadékok vizsgálatát ritkábban végzik el. Szemrevételezéssel a fékfolyadék színének megváltozását, sötétedését és a benne lévő látható szennyeződéseket lehet észlelni. A megfelelő állapotú fékfolyadék áttetsző, világos színű. Ez a módszer nagy gyakorlati tapasztalatot igényel, de még így sem árul el semmit a víztartalomról. Sokkal pontosabb mérésre ad lehetőséget, ha erre alkalmas eszközt bemerítjük a tartályba, vagy egy külön edénybe kimerjük a folyadékot, és az eszköz segítségével felforraljuk azt. Kb. 30 másodperc alatt megadja a folyadék nedves forráspontját. Mindig az első mérés adja a reális eredményt. AZ új DOT4-es folyadék 260…270°C-os, 200°C alatt javasoljuk a cserét.
Olyan fékrendszer esetén, ahol a fékfolyadék nedves forráspontja 165°C alatt van, a gépkocsi műhelyünkből csak saját felelősségre szállítható el!
A fent leírt vízmegkötő tulajdonság miatt a fékfolyadékot biztonsági szempontból – a kilométerfutástól függetlenül – évente, MAXIMUM 2 ÉVENKÉNT CSERÉLNI KELL !!!